ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ για νέους εθελοντές στο Δήμο Σαρωνικού: «Εξερευνούμε την ΑΝΤΙΛΗΨΗ»

 

Δεκ ’22

Τα μέλη των μικρών, περιφερειακών κοινοτήτων -και ιδιαίτερα οι νέοι- αντιμετωπίζουν σημαντικές και συσσωρευμένες προκλήσεις λόγω της προβληματικής εκπαίδευσης, της έλλειψης δημιουργικών ερεθισμάτων, της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, της πανδημίας, των φυσικών καταστροφών, των σύγχρονων γεωπολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων, κ.ά. Απαντώντας στις προκλήσεις αυτές, η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Πολιτών (ICE) του Anna Lindh Foundation, μέσω των βιωματικών, διαδραστικών της εργαστηρίων, μπορεί, όχι μόνο να στηρίξει το ηθικό των νέων, αλλά και να ενεργοποιήσει και να αναδείξει το πλούσιο δυναμικό τους, ενδυναμώνοντας το ρόλο τους ως ενεργών και δημιουργικών πολιτών.,

Στο πλαίσιο αυτό, το Σαββατοκύριακο 17 και 18 Δεκεμβρίου 2022, η Ασπασία Πρωτογέρου, πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Πολιτών από το Anna Lindh Foundation και ο Γιάννης Σουρέλης, συνιδρυτής της Φωτόεσσας, πραγματοποίησαν 10ωρο Διαπολιτισμικό Εργαστήριο προσωπικής ενεργοποίησης και κοινωνικής ενδυνάμωσης για νέους εθελοντές στο Δήμο Σαρωνικού, με θέμα: «Εξερευνούμε την Αντίληψη». Αναγνωρίζοντας ότι «δεν βλέπουμε τον κόσμο όπως είναι, αλλά όπως είμαστε εμείς» εξερευνήσαμε πώς ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας, τους γύρω μας και γενικά την «πραγματικότητά» μας, επηρεάζει τις στάσεις μας και τις δράσεις μας. Στο εργαστήριο συμμετείχαν 12 νέοι εθελοντές από τους “Young Volunteers in Action” και “Saronida Library – Βιβλιοθήκη Σαρωνίδας και πραγματοποιήθηκε στη φιλόξενη αίθουσα του Θεάτρου Παλαιάς Φώκαιας και του Πολιτιστικού Συλλόγου “ΦΩΚΑΕΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ”, με τη στήριξη του ΝΠΔΔ «Αριστόδικος» του Δήμου Σαρωνικού. Tο εργαστήριο στόχευε:

  • να δημιουργήσει ένα ασφαλές περιβάλλον για ελεύθερη έκφραση και δημιουργική αλληλεπίδραση
  • να εμπνεύσει και να ψυχαγωγήσει τους νέους συμμετέχοντες μέσα από βιωματικές, διαδραστικές δραστηριότητες και παιχνίδια
  • να ενθαρρύνει τον γόνιμο προβληματισμό και τη διεύρυνση του αυτονοήτου τους
  • να τους παρακινήσει σε θετικές δράσεις σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο
  • να ενδυναμώσει και να εμπλουτίσει ατομικές και κοινωνικές τους δεξιότητες όπως: η αυτοπαρατήρηση, η ενεργητική ακρόαση, η κριτική σκέψη, η ενσυναίσθηση, η γόνιμη επικοινωνία
  • να συμβάλει στη συνειδητοποίηση ότι όλοι είμαστε μοναδικοί, με ιδιαίτερες δυνατότητες και κλίσεις, διαφορετικοί και εξελισσόμενοι, αλληλοεξαρτώμενοι και αλληλο-συμπληρούμενοι, και -συνεπώς- απαραίτητοι για την κοινότητα και την κοινωνία μας

Οι νέοι συμμετέχοντες πήραν μέρος σε 3 θεματικά, βιωματικά και διαδραστικά εργαστήρια και βάζοντας μυαλό και καρδιά, ψηλάφισαν την έννοια της αντίληψης: Πώς βλέπουμε τον εαυτό μας; Πώς βλέπουμε τον “άλλο”; Πώς μας βλέπουν οι “άλλοι”;

Στο πρώτο εργαστήριο οι συμμετέχοντες διερεύνησαν την έννοια της προσωπικής ταυτότητας και διέκριναν σ’ αυτήν τη συνύπαρξη ποικίλων, μοναδικών και εξελισσόμενων «πολιτισμών». Κύριος στόχος ήταν η ενθάρρυνση της αυτοπαρατήρησης, της αυτοανακάλυψης και της ελεύθερης έκφρασης.

Στο δεύτερο βιωματικό εργαστήριο οι συμμετέχοντες εξερεύνησαν την έννοια της προσωπικής εικόνας: την αντίληψη που έχουμε για την εικόνα του εαυτού μας, την εικόνα που έχουν οι άλλοι για εμάς και την εικόνα που έχουμε εμείς για τους άλλους. Οι συμμετέχοντες αλληλεπίδρασαν και συνεργάστηκαν καταγράφοντας ομοιότητες και διαφορές. Κατέγραψαν τις διαφορές αντίληψης και τη σχετικότητα της πραγματικότητας που βιώνει ο καθένας μας, και ενθαρρύνθηκαν να διευρύνουν την οπτική τους γωνία, έτσι ώστε να καταστέλλουν την τάση για σύγκριση και επίκριση.

Το τρίτο εργαστήριο παρακίνησε τους συμμετέχοντες, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, να συνθέσουν δημιουργικά μια κοινή ταυτότητα για την ομάδα τους. Οι νέοι εθελοντές κατέδειξαν τους παράγοντες που εμποδίζουν την ευρύτητα πνεύματος και την αγαστή συνεργασία, όπως τα στερεότυπα, οι πεποιθήσεις, οι προκαταλήψεις. Οι συμμετέχοντες ασκήθηκαν στην ενσυναίσθηση, ενθαρρύνθηκαν να αφουγκράζονται την πραγματικότητα των άλλων και να σκέφτονται έξω από «κουτιά». Η ανταλλαγή απόψεων, με ενεργητική ακρόαση και ανοιχτό διάλογο, μέσω παιχνιδιών ρόλων, έδωσε έναυσμα να μετατοπιστεί η δυναμική της ομάδας από την κυριαρχία ή την αποφυγή, στη βιωμένη ισότητα και τη συνέργεια.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της συνολικής, ανώνυμης αξιολόγησης, οι νέοι συμμετέχοντες βίωσαν στην πλειοψηφία τους με ενθουσιασμό το εργαστήριο, κινητοποιήθηκαν και εμπνεύστηκαν, τόσο για την προσωπική τους ανάπτυξη, όσο και για την λειτουργικότερη συμβολή τους σε μια πιο ανθεκτική, συμπεριληπτική και ευημερούσα κοινωνία.