Στην Παλαιά Φώκαια του Δήμου Σαρωνικού, στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή, διοργανώθηκαν δύο 3ωρα βιωματικά εργαστήρια Διαπολιτισμικού Διαλόγου και Κοινωνικής Ανθεκτικότητας για εκπαιδευτικούς, στις 18 Σεπτεμβρίου και 15 Οκτωβρίου 2022, αντίστοιχα.
Πέρα από το φάσμα του πένθους και της ιστορικής μνήμης, τα εργαστήρια αυτά στόχευαν στην ενίσχυση των μηχανισμών κοινωνικής συνοχής και ανθεκτικότητας και στην ενεργοποίηση του δυναμικού των πολιτών, ιδιαίτερα των νέων. Μιας και οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται θέσει στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας αυτής, τα δύο εργαστήρια απευθύνθηκαν σε αυτούς. Η πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Πολιτών από το Ίδρυμα Anna Lindh, Ασπασία Πρωτογέρου, σχεδίασε τα δύο βιωματικά εργαστήρια με βασικούς θεματικούς άξονες: 1) τη διερεύνηση της προσωπικής ταυτότητας και των παραγόντων που την επηρεάζουν και 2) τη διεύρυνση της διαπροσωπικής αντίληψης.
Οι δραστηριότητες που περιελάμβαναν τα εργαστήρια καλλιεργούν δεξιότητες όπως η αυτοπαρατήρηση, η ενεργητική ακρόαση, η διεύρυνση του «οπτικού» πεδίου, η κριτική σκέψη, η ενσυναίσθηση και ο γόνιμος διάλογος. Η καλλιέργεια τέτοιων κοινωνικών δεξιοτήτων αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη βέλτιστη άσκηση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων κάθε ενεργού πολίτη, καθώς και για την αγαστή και γόνιμη συνύπαρξη, επικοινωνία και συνεργασία με τους συνανθρώπους του.
Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο τρίωρο εργαστήριο περιελάμβανε δραστηριότητες αυτοανακάλυψης και ελεύθερης έκφρασης: οι συμμετέχοντες διερεύνησαν τη μοναδικότητα και την πολυδιάστατη διαφορετικότητα, τόσο της δικής τους προσωπικής ταυτότητας, όσο και των υπόλοιπων μελών της ομάδας. Διέκριναν τη συνύπαρξη σε κάθε ταυτότητα ποικίλων «πολιτισμών».
Το δεύτερο εργαστήριο περιελάμβανε δραστηριότητες αλληλεπίδρασης και δημιουργικής εξερεύνησης της έννοιας της εικόνας: αυτής που έχουμε για τον εαυτό μας, αυτής που έχουν οι άλλοι για εμάς και αυτής που έχουμε εμείς γι’ αυτούς. Οι συμμετέχοντες συνεργάστηκαν καταγράφοντας διαφορές αλλά και απρόσμενες ομοιότητες, βίωσαν τις διαφορές αντίληψης και τη σχετικότητα της πραγματικότητας που βιώνει ο καθένας μας. Έτσι ενθαρρύνθηκαν να διευρύνουν την οπτική τους γωνία και να καταστείλουν την τάση για σύγκριση και επίκριση.
Οι δεξιότητες που ενδυνάμωσαν τα εργαστήρια αυτά, είναι απαραίτητες για όλους, πόσο μάλλον για τους εκπαιδευτικούς που στοχεύουν τόσο στην προσωπική τους ανάπτυξη, όσο και στη στήριξη των νέων για μια ενεργητικότερη συμβολή τους σε μια πιο ανθεκτική, συμπεριληπτική και ευημερούσα κοινωνία.
Τα εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν με τη στήριξη του πολιτιστικού συλλόγου ΝΠΔΔ «Αριστόδικος» του Δήμου Σαρωνικού στο χώρο του πολιτιστικού συλλόγου «Φωκαέων Πολιτεία».